Witebsk, Cesarstwo Rosyjskie pod panowaniem imperatora Aleksandra III i Saint-Paul de Vence, Republika Francuska reprezentowana przez prezydenta François Mitterranda - światy, których nic nie łączy. Poza tym, że w pierwszym urodził się Moisej Szagał, a drugim zmarł Marc Chagall. Pomiędzy tymi wydarzeniami koło historii obróciło się kilkakrotnie, a pogromy, rewolucje, wojny i Holocaust zmiotły z powierzchni ziemi krainę dzieciństwa artysty "z aniołem w sercu". Zostały obrazy, grafiki, rysunki, witraże, murale, fotografie - oniryczne wizje, które znalazły stałe miejsce w muzeum wyobraźni. Sztuką było opisać życie przedziwnego Żyda, który rzadko chadzał do bożnicy, obsesyjnie malował krucyfiksy, dekorował synagogi w Izraelu, i kościoły w Europie, bywał w stolicach artystycznego świata, przyjaźnił się z Picassem, Matissem, Modiglianim, ale najlepiej czuł się wśród najzwyklejszych ludzi mówiących w jidisz. Wilson pokazał Chagalla zarówno jako wielkiego artystę, nieznośnego, zapatrzonego w siebie geniusza, jak i zwykłego, zagubionego w codzienności człowieka.
UWAGI:
Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Marc Chagall - malarz, grafik, rysownik, ilustrator, fotograf, pisarz, poeta - to jeszcze nie koniec listy. Pracował z największymi artystami XX wieku, ale do końca życia pozostał biednym, rosyjskim Żydem, który najlepiej się czuje, rozmawiając z ludźmi w języku swojego dzieciństwa. Jak naszkicować portret genialnego malarza? Jonathan Wilson próbuje tej sztuki z powodzeniem. Barwne, plastyczne opisy sprawiają, że równie łatwo przenosimy się z Chagallem do dziewiętnastowiecznej Rosji, jak do Paryża początków XX wieku, lub do Nowego Jorku lat czterdziestych. Anegdoty, smakowite szczegóły, wreszcie fakty, na ujawnienie których nie każdy biograf by się zdecydował - to wszystko sprawia, że książka Wilsona jest wciągającą opowieścią o życiu geniusza.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni